Strand kzilabda
1.a. A jtktr
1:1 A jtktr - amely egy meznybl s kt kapueltrbl ll - 27 m hossz s 12 m szles, ngyszgletes terlet.
Felsznt legalbb 40 centimter mlysg homokrteg bortja.
A jtktr llapott nem szabad egyik csapat elnyre sem megvltoztatni a mrkzs ideje alatt.
A jtkteret legalbb 3 mter szlessg szabad terlet vezi biztonsgi znaknt.
1:2 A mezny 15 mter hossz s 12 mter szles. A hatrol vonalakat legfeljebb 8 centimter szlessg, rugalmas szalaggal kell megjellni.
1:3 A jtktr minden vonala ahhoz a terlethez tartozik, amelyet hatrol.
A jtktr hosszanti oldalait oldalvonalnak, rvidebb oldalait alapvonalnak hvjuk. A kapufk kztti vonal a glvonal, amelyet meg kell jellni.
1.b. A kapu
1:4 Mindkt alapvonal kzepn ll egy kapu. A kapukat biztonsgosan kell a talajhoz rgzteni. A kapuk belmrete: 2 m magas s 3 m szles. A kapukat a homokba szilrdan kell rgzteni s a rgztseket biztonsgi okokbl vdelemmel kell elltni.
A kt kapuft a keresztgerenda kti ssze. A hts oldaluk az alapvonal hts szlvel egy vonalba esik. A kapufk s a keresztgerenda ngyzet keresztmetszetek, oldalaik 8 centimteresek.
A kapufk s a keresztgerenda meznybl lthat hrom oldalt a httrtl lnyegesen elt kt klnbz sznnel kell befesteni
A kapukat hlval kell elltni. A hlt gy kell felersteni, hogy a kapura dobott labda normlis krlmnyek kztt a kapuban maradjon.
1.c. A kapueltr
1:5 A kapuk eltt tallhat a kapueltr (6. szably). A kapuelteret hatrol kapueltr vonalat – szalaggal – az alapvonallal prhuzamosan attl 6 m tvolsgban kell kijellni.
1.d. A versenybri asztal
1:6 A versenybri asztalt az oldalvonal kzepn, attl legalbb 3 mter tvolsgban kell elhelyezni.
A versenybri asztalt gy kell elhelyezni, hogy a versenybrk rlssanak a cserehelyekre.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
1.e. A cserehely
1:7 A meznyjtkosok rszre a cserehely 15 mter hossz s megkzelten 3 mter szles, az oldalvonalon kvl, a jtktr mindkt oldaln.
1:8
a) A kapusnak a jtkteret a cserehely oldalvonaln vagy annak meghosszabbtsn a sajt kapueltrhez tartoz oldalvonalon t kell elhagyni. (4:13, 5:12)
b) A kapus a cserehelynek oldaln a sajt kapuelterhez tartoz oldalvonalon keresztl lphet be a jtktrre.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
2.a. A jtk indtsa
2:1 A mrkzs eltt a jtkvezetk rme feldobsval dntik el a trfl- s a cserehely vlasztst.
A sorsolst nyer csapat vlasztja meg vagy a jtktrfelet vagy a cserehelyet. A flidben a csapatok trfelet cserlnek, azonban cserehelyet nem.
2:2 Mindkt flid s az „Arany Gl”-rt val kzdelem jtkvezeti labdval (10:1-2), a jtkvezetk spjelre kezddik (2:5).
2:3 A jtkosok elhelyezkedse tetszleges a meznyben.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
2.b. A jtkid
2:4 A mrkzs kt flidbl ll, mindkt flid eredmnyt nllan kell rtkelni. Mindkt flid 10 perc (2:6, 2:8 s 4:2 szablyok), kzttk legfeljebb 5 perc sznettel.
2:5 A jtkid (a jtkvezet labda elvgzse s az ra indtsa) jtkvezeti spjellel kezddik.
2:6 Amennyiben a flid vgn dntetlen az eredmny, az „arany-gl” szablyt (9:7) kell alkalmazni, vagyis a kvetkez gl dnti el azt, hogy ki nyeri a flidt. A jtkot ebben az esetben jtkvezeti labdval (10. szably) kell jrakezdeni. Minden flid gyztese 1 pontot kap.
2:7 Abban az esetben, ha mindkt flidt ugyanazon csapat nyeri meg, akkor 2:0 vgeredmnnyel a mrkzs gyztese.
2:8 Akkor, ha mindkt csapat nyer egy-egy flidt az eredmny dntetlen. Azonban mindig kell gyztest hirdetni, ezrt ebben az esetben a „sztlvst” (9. szably) kell alkalmazni.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
2.c. A zr jelzs
2:9 A jtkid a nyilvnos idmr berendezs vagy az idmr zr-jelzsvel r vget. Ha ilyen jelzs nem hangzik el, a jtkvezet spol s jelzi, hogy a jtkid letelt (17:10, 18:1, 18:2).
Amennyiben automatikus zrjelezssel mkd nyilvnos idmr berendezs nem ll rendelkezsre, az idmr asztali vagy kzi stopperrt vesz ignybe s zr jelzssel fejezi be a mrkzst (18:2).
Nyilvnos idmr berendezs hasznlatakor, a nzk jobb tjkoztatsa rdekben az ra 10-tol 0-ig vagy 0-10-ig jelezhet.
2:10 Azokat a szablytalansgokat s sportszertlensgeket, amelyek a zr jelzs elhangzsa eltt vagy azzal egy idben (a flid vagy a mrkzs vge) fordultak el, mg a jelzs elhangzsa utn is bntetni kell. A jtkvezetk a mg vgrehajtand szabaddobs vagy 6 m-es dobs eredmnynek megvrsa utn fejezik be a mrkzst.
2:11 Amennyiben a szabaddobs vagy a bntetdobs vgrehajtsa alatt, illetve amikor a kapura dobott labda a levegben van, elhangzik a zr jelzs, a dobst meg kell ismtelni. A dobs eredmnyt meg kell vrni, a jtkvezetk csak azutn fejezhetik be a mrkzst.
2:12 A 2:10-11 szablypontok alapjn vgrehajtott szabaddobs vagy bntetdobs kzben, jtkosok s hivatalos szemlyek elleni szablytalansgok vagy sportszertlen magatarts elkvetsrt szemlyes bntetst kell alkalmazni. Az ilyen dobsok vgrehajtsakor elkvetett szablytalansg miatt azonban az ellenfl nem juthat szabaddobshoz.
2:13 Ha a jtkvezetk megllaptjk, hogy az idmr tl korn jelezte a flid vagy a mrkzs vgt, akkor ktelesek a jtkosokat a jtktren tartani s a jtkid klnbzetet utna jtszatni.
A jtk folytatsakor a labda annl a csapatnl marad, amelyiknl a korai zr jelzs idpontjban volt. Ha a labda nem volt jtkban, a mrkzs a jtkhelyzetnek megfelel dobssal folytatdik, klnben szabaddobssal a 13:4 a - b szably szerint.
Amennyiben az els flidt (vagy a meghosszabbtst) ksbb jeleztk, a msodik flidt a megfelel idvel le kell rvidteni. Ha a mrkzs msodik flidejt (vagy a meghosszabbtst) jeleztk ksbb, a jtkvezet mr nem tud a helyzeten vltoztatni.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
2.d. Jtkid megszakts
2:14 A jtkvezetk dntik el, hogy mikor s mennyi idre kell a jtkidt megszaktani.
A kvetkez helyzetekben ktelez a jtkid megszaktsa:
a) Kizrs, vgleges killts
b) 6 m-es dobs
c) Holtid (team time-out)
d) Az idmr vagy technikai kldtt (az idmr-titkri asztalnl helyet foglal szvetsgi kpvisel) jelzse
e) A jtkvezetk kztt szksges egyeztets a 17:9 szerint
f) Egy hivatalos szemly bntetse.
Amennyiben a krlmnyek azt kvnjk, ms helyzetekben is megszakthat a jtkid.
Nhny olyan eset, amikor ugyan nem ktelez a time-out, azonban normlis krlmnyek kztt adhat:
a) a jtkos srlsekor,
b) a csapat nyilvnval idhzsakor, (ha a csapat kslelteti a dobs elvgzst, ha a jtkos eldobja a labdt vagy nem engedi el, vagy ha a jtkos tl lassan hagyja el a jtkteret egy bntets utn),
c) szablytalan jtkos csernl vagy „tbblet" jtkos jtktrre lpse esetn
d) kls krlmnyek miatt (pl. ha a szalagot jbl rgzteni kell, mert elmozdult).
2:15 A jtkid megszakts alatt elkvetett szablytalansgok ugyanolyan kvetkezmnyekkel jrnak, mintha azokat a jtkidben kvettk volna el (16:16).
2:16 Jtkid megszaktskor a jtkvezetk jelt adnak az idmrnek az ra meglltsra.
A jtkid megszaktsnak jelzse: hrom rvid spjel s a kezekkel alaktott „T" (16. kzjelzs).
A jtkid megszaktsa utn a jtk folytatsakor spolni kell (15:3 b). Az idmr ezzel a spjellel indtja az rt.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
2.e. Holtid
2:17 Mindkt mrkz csapat a rendes jtkidben flidnknt egy perc idtartam holtidt (team time-out) ignyelhet.
A csapat egyik hivatalos szemlye az erre clra rendszerestett „zld lap” egyrtelm felmutatsval jelzi az idkrst. Az oldalvonal kzepre megy s feltartja a lapot jl lthat mdon, hogy az idmr azonnal szre vegye. (A zld lap ajnlatos mrete: 30x20 cm s mindkt oldaln egy nagy T bet ll.)
A csapat csak akkor krhet holtidt, ha a labdt birtokolja (ha a labda jtkban van, vagy a jtk megszakadt). A holtidt azonnal ki kell adni. Ha a csapat elveszti a labdt, mieltt az idmr a spjelzst megadta volna, a holtidt nem lehet kiadni.
A holtid krsekor az idmr spjellel megszaktja a jtkot, kzjelzst ad (16. sz. jelzs) s nyjtott karral a holtidt kr csapat irnyba mutat. A zld lapot az oldalvonal kzepnek felnl, azon kvl kb. 1 mterre a homokba lthatan kell elhelyeznie a hivatalos szemlynek s a flid vgig ott is kell hagynia.
A jtkvezet megszaktja a jtkidt s az idmr meglltja az rt. A jtkvezet megersti a holtid tnyt, az idmr pedig egy kln rt indt el a holtid ellenrzshez. A titkr bejegyzi a jegyzknyvbe a holtidt s azt, hogy melyik flidben s melyik csapat rszrl volt az idkrs.
A holtid alatt a jtkosok s a hivatalos szemlyek a sajt cserehelyk krnyezetben vagy a jtktren vagy a cserehelyen tartzkodhatnak. A jtkvezetk a mezny kzepn llnak, egyikk azonban rvid idre a versenybri asztalhoz megy egyeztets cljbl.
A holtidben elkvetett vtsgeket gy kell elbrlni, mintha azokat a jtkid alatt kvettk volna el. Annak itt nincs jelentsge, hogy a jtkosok a jtktren vagy azon kvl helyezkednek el. A 8:4, 16:1d s a 16:2c pont szerinti idleges killts adhat sportszertlen magatartsrt.
50 msodperc elteltvel az idmr spol, jelezve azt, hogy a jtkot 10 msodperc mlva folytatni kell.
A holtid lejrtakor a csapatok ktelesek a jtk folytatsra kszek lenni.
A jtk a holtid megadsakor fennllott jtkhelyzetnek megfelel dobssal folytatdik vagy ha a labda jtkban volt, akkor a holtidt kr csapat szabaddobsval onnan, ahol a labda a jtkid megszaktskor volt.
Az idmr a jtkvezet spjelre indtja az rt.
A labda birtoklst jelenti az is, ha a jtkot kidobssal, bedobssal, szabaddobssal vagy bntetdobssal kell folytatni.
A labda jtkban van, ha a jtkos a kezben tartja, dobja, elfogja vagy trsnak tadja, illetve a csapat birtokolja.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
3.a. A labda
3:1 A mrkzseket gmbly, nem csszs gumilabdval jtsszk. A frfiak labdamrete: slya 350-370 gramm, kerlete 54-56 cm kztti; a ni labda 280-300 gramm sly s 50-52 cm kerlet. A gyermekmrkzseken kisebb labda is hasznlhat.
3:2 Minden mrkzsre legalbb 3 labdt kell biztostani. Egy-egy tartalk labdt kzvetlenl a kt kapu mgtt, egy arra kijellt helyen kell elhelyezni.
3:3 A jtk- s jtkid megszakts cskkentse rdekben, a jtkvezet ltal kijellt kapusnak minl hamarabb jtkba kell hoznia a labdt, ha az elhagyta a jtkteret.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
4.a. A csapat
4:1 A strandkzilabda mrkzseket jtszhatjk ni, frfi s vegyes csapatok.
4:2 Egy csapat maximum 8 jtkosbl ll, amelybl a mrkzs kezdetekor legalbb 6 jtkosnak jelen kell lennie. Ha a jtkra alkalmas jtkosok szma 4 al cskken, a jtkot flbe kell szaktani. Az rintett csapat elvesztette a mrkzst.
4:3 A jtktren csapatonknt 4 jtkos (3 mezny s a kapus) tartzkodhat. A tbbiek cserejtkosok, akik a sajt cserehelykn ktelesek tartzkodni.
4:4 A jtkos vagy a hivatalos szemly akkor rendelkezik rszvteli jogosultsggal, ha a kezdsnl jelen van s neve a versenyjegyzknyvben szerepel.
A mrkzs megkezdse utn rkez jtkosoknak s hivatalos szemlyeknek az idmrtl, a titkrtl kell rszvteli jogosultsgot kapniuk s nevket be kell rni a versenyjegyzknyvbe.
A rszvteli jogosultsggal rendelkez jtkos sajt cserehelynl brmikor belphet a jtktrre (lsd azonban a 4:13. szablyt).
Ha egy rszvteli jogosultsggal nem rendelkez jtkos a jtktrre lp, kizrssal kell bntetni (16:6 a). A mrkzs az ellenfl javra tlt szabaddobssal folytatdik (13:1 a - b szably).
4:5 A csapatnak az egsz mrkzs alatt a jtktren egy jtkost kapusknt kell szerepeltetni. Az a jtkos, akit kapusnak jelltek, brmikor szerepelhet meznyjtkosknt. A meznyjtkos ugyancsak brmikor tveheti a kapus feladatkrt (figyelembe vve a 4:8 szablyt).
4:6 A csapat a mrkzs folyamn legfeljebb 4 hivatalos szemlyt foglalkoztathat. A hivatalos szemlyek a mrkzs alatt nem cserlhetk. Kzlk egy szemlyt csapatvezetknt kell megjellni. Csak o jogosult az idmrvel, a titkrral s esetleg a jtkvezetvel trgyalni (kivve a 2:17 szablyt).
A hivatalos szemlyek a mrkzs alatt ltalban nem jogosultak a jtktrre lpni. A szably elleni vtsget, mint sportszertlen magatartst kell bntetni (8:4,16:1d, 16:2d s 16:6 b). A jtkot az ellenfl javra megtlt szabaddobssal kell folytatni (13:1 a - b).
4:7 Srls esetn a jtkvezetk engedlyt adhatnak a jtktrre val belpsre jtkid megszakts utn (16 s 17. karjelzssel egyidejleg) kt - rszvtelre jogosult - szemlynek (ld. 4:4), hogy a csapat srlt jtkosnak segtsget nyjthassanak (16:2).
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
4.b. A felszerels
4:8 A csapat meznyjtkosainak egysges ltzket kell viselnik. A kt csapat meznek szne jl megklnbztethet kell hogy legyen.
A kapusknt szerepeltetett jtkosok ltzknek szne ugyancsak klnbzzn a jtkostrsak s az ellenfl csapatnak (meznyjtkosok s kapus) ltzke szntl. Maximum kt jtkos jellhet kapusknt (17:3).
Megjegyzs:
A kapusknt szerepl meznyjtkosnak olyan megklnbztet mezt kell viselnie, amelyen keresztl jl lthat eredeti szmozsa is.
4:9 A jtkosok ktelesek ell legalbb 10 cm nagysg szmozst viselni.
A szmok szne jl megklnbztethet kell, hogy legyen az ltzk szntl. Megengedett, hogy a szmozst a felkarra vagy a combra tegyk, a jtkos testi psgnek veszlyeztetse nlkl.
4:10 Minden jtkos meztlb jtszik. Megengedett zokni vagy sport (egszsggyi) kts viselse, azonban cip vagy brmilyen ms lbbeli viselse nem engedlyezett.
4:11 A jtkosokat veszlyeztet trgyak nem viselhetk. Ilyenek pl. fej- s arcvdk, karktk, karrk, gyrk, lncok, flbevalk, keret s rgzts nlkli szemvegek, valamint minden ms olyan trgy, amelyek a jtkosokat veszlyeztetik (17:3). Homlokszalag viselhet, amennyiben puha, rugalmas anyagbl kszlt. Napellenzs sapka megengedett, ha a kemny elrszt htrafordtjk a srlsek elkerlse vgett.
Azok a jtkosok, akik ezeket az elrsokat nem teljestik, a szablytalansg megszntetsig nem jtszhatnak
Orrvd: A szably szerint nem megengedett fejvd vagy arcmaszk viselse. Ezt gy kell rtelmezni, hogy a maszk befedi az egsz arcot, az orrvd mrete sokkal kisebb s csak az orrot fedi be. Ezek figyelembevtelvel az orrvd viselhet.
4:12 Ha egy jtkos vrzik, illetve a teste vagy az ltzke vres, azonnal s felszlts nlkl el kell hagynia a jtkteret a cserehelynl a vrzs meglltsa, a seb letakarsa s a vr lemossa (a testrl s a felszerelsrl) cljbl. Amg ez nem trtnik meg, a jtkos nem trhet vissza a jtktrre.
Azt a jtkost, aki ebben a tekintetben nem kveti a jtkvezet utastsait, sportszertlensg miatt bntetni kell (8:4, 16:1 d s 16:2 c).
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
4.c. A Jtkos cserje
4:13 A cserejtkosok a mrkzs alatt az idmrnl vagy a titkrnl val jelentkezs nlkl brmikor s ismtelten cserlhetk, amennyiben a lecserlt jtkosok elhagytk a jtkteret (16:2 a).
A jtkteret elhagyni s oda belpni csak a sajt cserehelyen szabad (16:2 a). Ez a kapuscserre is rvnyes (5:12).
A jtkos csere szablyai rvnyesek a jtkid megszakts - Time out - alatt is (a holtid kivtel)
Szablytalan csere esetn a jtk az ellenfl szabaddobsval (13. szably) vagy bntetdobssal (14. szably) folytatdik, ha a jtkot meg kell szaktani. Ms esetekben a jtk a jtkhelyzetnek megfelel dobssal folytatdik. A szablytalan csert a vtkes jtkos idleges killtsval kell bntetni (16. szably). Amennyiben egy adott helyzetben ugyanabbl a csapatbl tbben is szablytalanul cserlnek, akkor csak azt a jtkost kell bntetni, aki elszr szablytalankodott.
4:14 Ha egy jtkos (az alapltszmon fell), tbbletjtkosknt csere nlkl lp a jtktrre, vagy egy jtkos a csere helyrl jogosulatlanul jtkba avatkozik, idlegesen ki kell lltani s csapatbl egy msik jtkosnak is el kell hagyni a jtkteret.
Ha az idlegesen killtott jtkos a killtsi id alatt a jtktrre lp, jabb killtst kell kapnia, ami egyttal a kizrst jelenti s ezen fell egy msik jtkosnak is el kell hagynia a jtkteret.
Mindkt esetben a mrkzs az ellenfl javra tlt szabaddobssal folytatdik (13:1 a - b. szably).
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
5.a. A kapusnak megengedett
5:1 A kapus a kapueltrben vdekezs cljbl a labdt brmely testrszvel rintheti.
5:2 A kapus a kapueltrben korltlanul mozoghat a labdval - figyelmen kvl hagyva a meznyjtkosokra rvnyes elrsokat (7:2-4, 7:7). A kidobs vgrehajtst azonban nem halogathatja (6:5,12:2 s 15:3 b).
5:3 A kapus labda nlkl elhagyhatja a kapuelteret s rszt vehet a meznyjtkban. Ebben az esetben a meznyben jtsz jtkosokra rvnyes szablyok vonatkoznak r.
A kapueltr elhagysnak szmt, ha a kapus brmely testrszvel a kapueltr vonalon kvl rinti a talajt.
5:4 A kapus a labda teljes rtk birtoklsa nlkl elhagyhatja a kapuelteret, s a labdt a meznyben tovbbjtszhatja.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
5.b. A kapusnak nem megengedett
5:5 A kapus vdsnl nem veszlyeztetheti az ellenfelet (8:2, 8:5).
5:6 A kapus a birtokba vett labdval nem hagyhatja el a kapuelteret (szabaddobs 13:1a szerint, ha a jtkvezet spolt a kidobs elvgzsre; msklnben a kidobst meg kell ismtelni).
5:7 A kapus kidobs utn a kapueltren kvl csak akkor rintheti jra a labdt, ha azt egy msik jtkos rintette (13:1 a).
5:8 A kapus mindaddig nem rintheti a kapueltren kvl a talajon fekv vagy gurul labdt, amg a kapueltrben tartzkodik (13:1 a).
5:9 A kapus nem viheti vissza a kapueltrbe a kapueltren kvl a talajon fekv vagy gurul labdt (13:1 a).
5:10 A kapus a labdval nem trhet vissza a meznybl sajt kapuelterbe (13:1 a).
5:11 A kapus lbbal (trdkalcs alatt) nem rintheti a mezny irnyba mozg vagy a kapueltrben fekv labdt (13:1 a).
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
5.c. A kapus cserje
5:12 A kapus csak a sajt cserehelye fell, kapuelternek oldalvonaln t lphet a jtktrre (1:8, 4:13).
A kapus a sajt cserehelynek oldalvonaln t (1:8, 4:13) hagyhatja el a jtkteret.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
6.a. A kapueltr
6:1 A kapueltrben csak a kapus tartzkodhat (lsd azonban 6:3). Belpsnek tekintjk azt, ha a kapuelteret, belertve a kapueltr vonalat is, egy meznyjtkos valamely testrszvel megrinti.
6:2 A meznyjtkos kapueltrbe lpst a kvetkezk szerint kell bntetni:
- szabaddobs, ha a meznyjtkos labdval lp a kapueltrbe (13:1 a),
- szabaddobs, ha a meznyjtkos labda nlkl lp a kapueltrbe s ezltal elnyhz jut (13:1 a - b, lsd azonban 6:2 c),
- bntetdobs, ha a vdjtkos a kapueltrbe val belpse ltal egy tiszta glhelyzetet megakadlyoz (14:1 a).
6:3 A kapueltrbe lps bntetlen marad:
- ha a jtkos a labda eldobsa utn lp a kapueltrbe gy, hogy az, az ellenflnek nem htrnyos,
- ha a jtkos labda nlkl lp a kapueltrbe s ezltal nem szerez elnyt,
- ha a vdjtkos a vdekezsi ksrletnl vagy azutn lp a kapueltrbe gy, hogy az ellenflnek nem htrnyos.
6:4 A kapueltrben lv labda a kapus (ld. azonban 6:5).
6:5 A kapueltrben fekv, gurul labdt a meznyjtkos megjtszhatja anlkl, hogy testnek brmely rszvel a kapuelteret rintette volna. (szabaddobs).
A kapueltr felett levegben lv labda megjtszhat, kivve kidobskor (12:2).
6:6 Ha a labda a kapueltrbe jut, azt a kapusnak kidobssal ismt jtkba kell hozni (12. szably).
6:7 Ha a vdcsapat jtkosa vdekezsi ksrletnl megrinti a labdt, amelyet azutn a kapus elfog, vagy a labda a kapueltrben marad, a jtk kidobssal folytatdik (6:6).
6:8 Ha a labdt a sajt kapueltrbe jtsszk, a kvetkezk szerint kell tlni:
- gl, ha a labda a kapuba kerl;
- szabaddobs, ha a labda a kapueltrben marad, vagy ha a kapus megrinti s az nem jut a kapuba (13:1a-b):
- bedobs, ha a labda az alapvonalon tlra jut - a kapun kvl (12:1);
- a jtk tovbb folytatdik, ha a labda keresztl halad a kapueltren s a meznybe jut anlkl, hogy a kapus megrintette volna.
6:9 A kapueltrbl a meznybe visszakerl labda jtkban marad.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
7.a. A labdval megengedett
7:1 A labdt szabad kzzel, karral, fejjel, trzzsel, combbal s trddel elfogni, meglltani, dobni, lkni vagy tni. Lehet vetdni is a talajon fekv vagy gurul labdra.
7:2 A labdt legfeljebb 3 msodpercig szabad rinteni, akkor is, ha az a talajon van (13:1 a).
A labda nem rintheti a talajt 3 msodpercnl tovbb gy, hogy azt ugyanaz a jtkos vegye fel, aki utoljra rintette azt (szabaddobs).
7:3 Az elfogott labdval legfeljebb 3 lpst szabad mozogni (13:1 a).
Egy lpsnek tekintjk:
- ha mindkt lbval a talajon ll jtkos az egyik lbt felemeli s ismt visszahelyezi, vagy az egyik lbt egyik helyzetbl egy msikba mozgatja;
- ha a jtkos a talajt egyik lbval rinti s a labdt elfogja, s ezutn a msik lbval megrinti a talajt;
- ha a jtkos egy ugrs utn egyik lbval rinti a talajt s utna ugyanazzal a lbval ugrik, vagy a talajt a msik lbval megrinti;
- ha a jtkos egy ugrs utn mindkt lbval egyidejleg rinti a talajt s utna az egyik lbt felemeli s ismt visszahelyezi, vagy az egyik lbt egyik helyzetbl egy msikba mozgatja.
Ha a lb az egyik helyzetbl egy msikba mozog, szabad a msik lbat utna hzni, ami sszesen csak egy lps.
7:4 Szabad a labdt mind helyben, mind futs kzben:
- egyszer a talajra dobni s egy vagy kt kzzel ismt elfogni;
- ismtelten egy kzzel a talajra tni (egykezes labdavezets) vagy a labdt egy kzzel a talajon ismtelten gurtani s azutn egy vagy kt kzzel ismt elfogni, illetve felvenni.
Mihelyt azonban a labdt egy vagy kt kzzel ismt elfogjk, legfeljebb 3 lps, illetve 3 msodperc utn tovbb kell jtszani (13:1 a).
A labda vezetse (talajra dobsa vagy tgetse) csak akkor kezddik, ha a jtkos valamely testrszvel megrinti a labdt s azt a talajra irnytja.
Ha a labda egy msik jtkost, a kapufkat vagy a keresztgerendt rintette, szabad jbl vezetni s ismt elfogni.
7:5 Szabad a labdt az egyik kzbl a msikba tvezetni.
7:6 Szabad a labdt trdelve, lve vagy fekve tovbbjtszani.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
7.b. A labdval nem megengedett
7:7 Nem szabad a labdt egynl tbbszr megrinteni anlkl, hogy az kzben a talajt, egy msik jtkost, a kapufkat vagy a keresztgerendt rintette volna (13:1 a).
A fogshibk bntetlenl maradnak.
Fogshiba, ha a labda elfogsnak vagy meglltsnak ksrletnl nem sikerl megszerezni (elfogni, birtokba venni) a labdt.
A mr megszerzett labdt csak egy labdavezetsi folyamat utn szabad ismtelten megrinteni (teht, ha a labda a talajt rintette).
7:8 Nem szabad a labdt lbbal (trdkalcs alatt) rinteni kivve, ha azt az ellenfl dobta a jtkosra (13:1 a - b).
7:9 Ha a labda a jtktren lv jtkvezett rinti, a jtk folytatdik.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
7.c. Passzv jtk
7:10 Nem szabad a labdt a sajt csapat birtokban tartani a tmadsi akcik felismerhetsge nlkl, illetve a kapura lvsi ksrletek elmulasztsval. Ez passzv jtk, amirt a jtkvezetnek a labdt birtokl csapat ellen szabaddobst kell tlni (13:1 a).
A szabaddobst azon a helyen kell vgrehajtani, ahol a labda a jtkmegszaktskor volt.
7:11 Ha a passzv jtkra utal tendencia felismerhet, a jtkvezetnek figyelmeztet jelzst (18. kzjelzs) kell alkalmazni. Ez a labdt birtokl csapatnak alkalmat ad arra, hogy tmadsvezetst tlltsa s gy a labda elvtelt elkerlje. Amennyiben a figyelmeztet jelzs utn sem vltozik a tmadsi modor, vagy nem lnek kapura, a labdt birtokl csapat ellen meg kell tlni a szabaddobst.
Rendkvli helyzetekben (pl. a tiszta glhelyzet szndkos kihagysa) a jtkvezet elzetes figyelmeztet jelzs nlkl is tlhet szabaddobst a labdt birtokl csapat ellen.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
8.a. Az ellenfllel szemben megengedett magatarts
8:1
- a karokat s a kezeket a labda sncolshoz vagy birtoklshoz hasznlni,
- a labdt az ellenfltl nyitott kzzel minden irnybl kijtszani,
- a labda nlkli vagy a labdt birtokl ellenfelet testtel elzrni,
- ellrl, hajltott karokkal az ellenfllel testi kapcsolatot felvenni, ott ellenrizni s ksrni.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
8.b. Az ellenfllel szemben nem megengedett magatarts
8:2
- az ellenfl birtokban lv labdt kiszaktani vagy kitni,
- az ellenfelet karral, kzzel vagy lbbal elzrni vagy eltasztani,
- az ellenfelet tkarolni, megfogni, lkni, az ellenflnek rohanni vagy nekiugrani,
- az ellenfelet ms mdon (labdval vagy anlkl) szablytalanul zavarni, akadlyozni vagy veszlyeztetni.
8:3 Azokrt a 8:2-ben felsorolt szablytalansgokrt, amelyek tlnyomrszt vagy kizrlag az ellenfllel szemben s nem a labdrt irnyulnak, progresszv bntetst kell alkalmazni.
A progresszv bntets azt jelenti, hogy azokat az ellenfllel szembeni vtsgeket, amelyek a labdrt val kzdelemben elfordul szoksos s elfogadhat szablytalansg ismrveit tlhaladjk, nem elg csak szabaddobssal vagy 6-m-es dobssal bntetni.
Mindazon szablytalansgokrt, amelyek kimertik a progresszv bntets feltteleit, szemlyes bntetst kell alkalmazni (16:1 b, 3 b s 6 g).
8:4 Azok a testi s szbeli kifejezsmdok, amelyek nem egyeztethetk ssze a sportszersg szellemvel, sportszertlen magatartsnak minslnek. Ez rvnyes a jtkosokra s a hivatalos szemlyekre a jtktren s azon kvl is. Sportszertlen magatarts esetn progresszv bntetst kell alkalmazni (16:1d, 16:2c-d,16:6b,h,i).
8:5 Azt a jtkost, aki az ellenfelet az egszsgre veszlyesen megtmadja, kizrssal kell bntetni (16:6 c), klnsen akkor, ha:
- a dobhelyzetben lv jtkos dobkarjt oldalrl vagy htulrl megti vagy visszahzza;
- cselekmnyvel az ellenfl fejt vagy nyakt tallja el;
- lbbal, trddel vagy ms mdon szndkosan az ellenfl testt tmadja meg, belertve a buktatst;
- futsban vagy ugrsban lv ellenfelet lk vagy gy tmad meg, hogy azltal elveszti a teste feletti ellenrzst;
- kzvetlen szabaddobskor a kapura dobott labda eltallja a vdjtkos fejt, illetve bntetdobskor a kapus fejt azzal a felttellel, hogy a vdjtkos, illetve a kapus nem vgzett helyvltoztatst vagy szlessgben nem mozdult el.
8:6 Jtkos vagy hivatalos szemly jtktren vagy azon kvl elkvetett durva sportszertlen magatartst kizrssal kell bntetni (16:6 e).
8:7 A jtkid alatt elkvetett tettlegessgrt a vtkes jtkost vglegesen ki kell lltani (16:11-13). A jtkidn kvli tettlegessg esetn kizrst kell alkalmazni (16: 6f, 16:16 b s d). Azt a hivatalos szemlyt, aki tettlegessget kvet el, ki kell zrni (16:6 g).
A tettlegessg a hatlyos szably rtelmben klnsen ers s szndkos tmads ms szemly ellen (jtkos, jtkvezet, idmr-titkr, hivatalos szemly, szvetsgi kpvisel, nz stb.). Msknt fogalmazva: tbb mint egyszer reflexcselekvs s tbb mint feleltlen vagy tlzott mdszer a vdekezsi ksrletkor. A kps tettlegessgnek szmt.
8:8 A 8:2-7-ben felsorakoztatott vtsgek esetn 6 m-es bntetdobst kell tlni (14:1), ha az kzvetlenl vagy kzvetve a tiszta glhelyzet megakadlyozst okozza.
Egybknt a szablytalansgrt szabaddobst kell tlni (13:1 a - b, azonban ld. 13:2 s 13:3).
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
9.a. Gl
9:1 Glt rnek el, ha a labda teljes terjedelmben tljutott a glvonalon, amennyiben a dobs eltt vagy alatt sem a dob, sem jtkostrsai nem kvettek el szablytalansgot.
Ha a labda a kapuba jut, jllehet a vdekez csapat jtkosa szablytalansgot kvetett el, glt kell tlni.
Ha a jtkvezet vagy az idmr a jtkot megszaktotta, mieltt a labda tljutott a glvonalon, nem szabad glt tlni.
Ha a jtkos a labdt a sajt kapujba jtssza, az ellenfl javra kell glt tlni (ngl), kivve, amikor a kapus kidobst hajt vgre (12:2 msodik bekezds).
Ha a labda kapuba jutst a mrkzsen illetktelen trgy vagy szemly megakadlyozza, glt kell tlni, ha a jtkvezet meggyzdik arrl, hogy a labda a beavatkozs nlkl glba jutott volna. (Ebben az esetben termszetesen rvnytelen az a felttel, „ha a labda teljes terjedelmvel tljutott a glvonalon".)
9:2 A ltvnyos glokat (lgpasszal, testfordulattal vagy test mgtti kapura lvssel) kt ponttal kell jutalmazni.
9:3 A 6 m-es dobsbl elrt gl 2 pontot r.
9:4 Glt kveten a jtk kidobssal folytatdik. (12:1)
9:5 Ha a jtkvezet glt tlt s ezt kveten a kapus elvgezte a kapus kidobst, a glt mr nem szabad visszavonni.
Ha a gl s a kapus kidobsa kztt elhangzik a zr jelzs (a flid s a mrkzs vgn), akkor ezt a glt a jtkvezetknek kidobs nlkl egyrtelmen el kell ismerni.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
9.b. A kapus ltal elrt gl
9:6 A kapus ltal szerzett gl kt pontot r.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
9.c. A mrkzs gyztesnek eldntse
9:7 Ha valamelyik flid vgn dntetlen az lls az n. „aranygl” szablyt kell alkalmazni, vagyis az lesz a flid gyztese, aki ezt kveten az els gl dobja (2:6).
9:8 Ha mindkt csapat megnyert egy-egy flidt, az n. „sztlvst” (egy jtkos a kapus ellen) szablyt kell alkalmazni.
t-t jtkra jogosult mindkt csapatbl felvltva hajtja vgre a dobsokat.
Ha a kapus is a dobk kztt van, a dobs vgrehajtsa kzben meznyjtkosnak szmt (teht nem r kettt a dobott glja).
Az a gyztes, aki tbb glt dob az t dobsbl. Ha az t dobs utn sincs dnts a vgeredmnyt illeten, a „sztlvs” folytatdik.
Ehhez elszr trfelet kell cserlnie a csapatoknak (anlkl, hogy a cserehelyet megcserltk volna- ld. megjegyzst).
jra csapatonknt t-t jtkra jogosult felvltva hajtja vgre a dobsokat. Most a msik csapat kezdi a dobsokat.
A msodik vagy mg ksbbi „krkben” a dobsok csak addig folytatdnak, amg valamelyik csapat azonos dobsszm utn elnyre tesz szert.
A „sztlvsnl” is pnzfeldobssal dntik el a jtkvezetk, hogy ki vlaszthat trfelet s ki a dobsok megkezdst. Ha az egyik csapat a sorsolst megnyeri s a kezdst vlasztja, akkor az ellenflnek joga van a trfelet megvlasztania. Vagy ppen fordtva, ha az egyik csapat a sorsolst megnyerve a trfelet vlasztja, akkor az ellenfl joga a „sztlvs” kezdse.
Mindkt kapus legalbb az egyik lbval a glvonalon ll. A dobst vgz meznyjtkos a kapu eltrvonal s az oldalvonal valamelyik tallkozsnl ll. A jtkvezet spja utn a dob jtkos visszajtssza a labdt a glvonalon ll kapusnak. A passz kzben a labda nem rintheti a talajt. Mihelyt a dob jtkos kezt elhagyta a labda a kapus elre mozoghat. A kapusnak a kapueltrben kell maradnia. Hrom msodpercen bell kell a kapusnak vagy az ellenfl kapujba dobnia a labdt, vagy indtania a kzben az ellenfl kapuja fel fut sajt jtkost. Az tads kzben sem rintheti a labda a talajt.
A meznyjtkosnak el kell fognia a labdt, s szablyos krlmnyek kztt glt kell elrni.
Ha a tmad csapat kapusa vagy dob jtkosa szablytalansgot kvet el, akkor a tmads vget r.
Ha a vdekez csapat kapusa elhagyja a kapuelteret, oda brmikor szabadon visszatrhet.
Ha a jtkosok szma 5 al cskken, akkor az rintett csapatnak eggyel kevesebb lehetsge lesz a sztlvsnl, mert egy jtkos nem dobhat msodszor is.
9:9 Ha a vdekez csapat kapusa gy hrt egy „sztlvst”, hogy kzben szablytalansgot kvet el, akkor bntetdobst kell tlni (16:6 d).
Brmelyik jtkra jogosult jtkos vgrehajthatja a 6 m-es dobst.
9:10 A „sztlvs” alatt minden meznyjtkosnak a cserehelyn kell tartzkodnia. Amelyik jtkos elvgezte a dobst vissza kell trnie a csereznba. |